Door Jaap van Duijn op 21 maart 2025
‘Voila! En daar stond ze. Mariëlle Massar wás er helemaal als overall winnaar van de Sterkste Schakel van Rijnland verkiezing 2025 voor de meest klantvriendelijke ondernemer. ‘Ik heb het deelnemen aan de Sterkste Schakel heel serieus genomen,’ zei ze na afloop, ‘je gaat even op een andere manier naar je bedrijf kijken: even uit je comfort zone komen en – voor de jurypitch – goed opschrijven waarvoor je het allemaal doet. Dat is nog steeds hetzelfde als toen ik 11 jaar was: iets moois betekenen voor klanten met de bloemen waar ik zoveel van houd.’
Met ‘Voila’, het songfestivallied van Frankrijk in 2021, opende Babette Zwinkels dit jaar de gala-avond. Voor alle genomineerden en hun aanhang in de prachtige Keizerzaal van het Grand Hotel Huis ter Duin zong ze de opwekkende tekst over het meisje dat gezien wil worden. Maar toen wisten de aanwezigen nog niet dat dat op Mariëlle Massar zou slaan!
De jury koos haar bloemenwinkel in Boskoop uit tot Sterkste Schakel in de categorie Retail Non-food: ‘Wat haar echt onderscheidt, is haar persoonlijke betrokkenheid. Ze neemt elke review serieus en zoekt actief naar oplossingen. Haar hechte klantenkring waardeert haar expertise en oprechte aandacht.’ Zo kreeg iedere sectorwinnaar zijn of haar juryrapport voorgelezen.
Aan het einde van de avond, met alle andere sectorwinnaars op het podium, overhandigde notaris Antal de Witte van Verhees Notarissen de envelop met de eindstemming van de jury aan Harry de Reus en werd Bloemboutique 93 uitgeroepen tot de overall winnaar.
Mariëlle was blij verrast, maar denkt wel dat ze weet waarom ze gewonnen heeft. Haar belangrijkste ondernemersles?: ‘Ik wil niets anders doen dat wat ik nu doe en probeer dat zo zorgvuldig mogelijk te doen.’ Klinkt simpel, maar volgens de jury doet zij dat het beste van iedereen. Volgend jaar doet ze graag zelf mee aan de jury. ‘Dan ga ik vooral letten op eigenheid,’ zei ze, ‘Kijken of ondernemers bij zichzelf blijven, want daar komen ze het verst mee.’
‘Eigenlijk ben ik een podiumdier,’ glundert Bob Heeren van RWV Advocaten. Met veel plezier presenteert hij de hele Grande Finale op het podium. Dat doet hij niet alleen met verstand van zaken, hij maakt er een hele show van. ‘Ik vind het leuk om de mensen te ontmoeten die achter de bedrijfsnamen op mijn lijstje schuilgaan. En ik vind het leuk om net iets meer te doen dan je van een gewone advocaat verwacht.’ Dus presenteert hij niet alleen, hij schrijft en zingt ook ieder jaar een lied over de Sterkste Schakel. Dit jaar met als titel ‘Geen sterkere schakel’: ‘Wanneer je hier in de zaal zit, ben je sowieso geslaagd.’
Een belangrijk punt om de klantgerichtheid van ondernemingen aan af te meten is natuurlijk de website. Ook dit jaar heeft Jaap van Duijn van SEO Ninja ze weer allemaal beoordeeld. Zijn stokpaardjes zijn: snelheid, toegankelijkheid, vindbaarheid op Google en autoriteit. Maar de allerbelangrijkste vindt hij snelheid. ‘Een site die te traag is wekt een verkeerde eerste indruk voor alle bezoekers. Je online etalage, je visitekaartje, moet technisch snel zijn – niet te grote foto’s of een te complexe technische opbouw – en de bezoeker makkelijk de weg laten vinden naar wat hij of zij komt zoeken.’ De site die dit jaar het beste scoorde op alle vier de punten is die van Kuijpers Techniek uit Leiden. Vestigingsdirecteur Emilio de Wit neemt de prijs samen met commissaris Wim Kuijpers in ontvangst: ‘Wij proberen altijd voorop te lopen: met onze techniek en bedrijfsvoering, voor onze klanten, voor onze medewerkers en voor onze maatschappij. Dat moet ook uit onze website blijken.’
Midden in de week dat de stembus geopend was, had zich al een kopgroep van kanshebbers voor de Publieksprijs afgetekend. Traditioneel zijn de detailhandelaren goed vertegenwoordigd, maar ook
Beveiligingsbedrijf HGN, uitzendorganisatie IFJ en leverancier van valbeveiligingsmiddelen Eyecatcher scoorden hoog. Hoe mobiliseerden zij hun achterban?
‘Wij zijn een week of drie terug begonnen met flyers, posts en een mailing,’ vertelt Joris Kleyheeg van IFJ. ‘Natuurlijk gericht op onze uitzendkrachten en hun achterban, maar ook bij alle relaties op de Flora Holland. Het is een leuk onderwerp om je bedrijf weer eens in de kijker te spelen en daar hebben wij dan ook veel positieve reacties op gehad.’ Marco Schuurman van Eyecatcher heeft het ook uitgezet in zijn hele Nederlandse netwerk. ‘Bij relaties, klanten en zelfs bij de sportvereniging die wij sponsoren. Dan zie je dat iedereen het leuk vindt om mee te helpen.’
De twee koplopers, HGN Security/Traffic & Eventsupport en Kooyman sierbestrating & tuinhout, kregen samen op het podium te zien hoe de laatste ronde stemmentellen verliep. Bij het bekijken van een spannende animatie bleek dat HGN van Jeroen Hendriks de meeste stemmen heeft verworven. Jeroen: ‘Wij hebben niet veel klanten, maar wij hebben stemmen gekregen van alle mensen die deelnemen aan de evenementen die door ons worden beveiligd; dat loopt in de duizenden!’
‘Danny is geen piepjonge ondernemer, hij is zelfs al twintig jaar actief in transport en logistiek. Maar de GT Groeiversneller heeft-ie wel verdiend met zijn bedrijf Anders Logistics.’ Ilse de Bruijn, senior manager accountancy van Grant Thornton, reikte de prijs uit: ‘Danny neemt telkens stappen in de soort logistiek en transport die hij verzorgt, waarbij hij het geleerde van de vorige stap meeneemt naar de volgende. Anders Logistics groeit door en wij willen hem graag helpen bij het ontwikkelen van zijn toekomstvisie, zakelijk en privé, voor zijn bedrijf.´
‘De huizen die wij in de verkoop hebben houden wij onder ons,’ zegt Thijs Kohlbeck, ‘wij werken voor de markt uit en vinden dat wij in stilte werkend meer kwaliteit kunnen bieden.’ Pitch Makelaars verdient er in de sector Dienstverlening (Klein) waardering van de jury mee: ‘PITCH Makelaars stelt de klant centraal. Door direct contact tussen kopers en verkopers te faciliteren, worden belangen op een eerlijke en transparante manier behartigd. Dit voorkomt onnodige druk en leidt tot betere resultaten voor beide partijen. Bovendien erkennen ze de emotionele impact van vastgoedtransacties en bieden ze ondersteuning tijdens het hele proces.’
‘Deelnemen aan de Sterkste Schakel bracht al wat publiciteit,’ zei Thijs, ‘maar dat de jury ziet dat jouw manier van doen goed is, is wel een mooi stukje erkenning.’
Roy Baarse werd bij de Grande Finale de eerste Sterkste Schakel met zijn bedrijf JC Baarse in de categorie Automotive. Hij heeft zich gehaast om op tijd bij de Finale te zijn, want hij moest een klant uit de brand helpen die met zijn auto gestrand was in Den Oever. Een voorbeeld van hoe ver hij letterlijk en figuurlijk gaat voor zijn klanten. Volgens de jury is ‘Baarse bijzonder door de sfeer die er heerst – klantgericht, vriendelijk en altijd toegankelijk. Dit blijkt ook uit de enthousiaste klantbeoordelingen: de mensen voelen zich er echt thuis!’ Roy vindt dat hij gewoonweg heel hard werkt voor zijn klanten: ‘Ik ben er vooral trots op dat ik met het bedrijf, dat ik na het overlijden van mijn vader heb voortgezet, deze erkenning verdien.’
Roy Baarse was de afgelopen maanden ook al vader geworden: ‘Ik heb het zo druk gehad dat ik eigenlijk nog weinig bekendheid had gegeven aan onze deelname. Nu wij gewonnen hebben gaan wij dat beslist met onze relaties delen, al is het maar om te bedanken voor onze nominatie.’
‘Wij hebben een vrolijke branche, Bob,’ zei Harry Wijdeveld tegen Boh Heeren, toen hij breed glimlachend het podium op kwam om de Sterkste Schakel in de sector Horeca & Food-Retail voor zijn bedrijf Drinxx in ontvangst te nemen. ‘Sfeer is belangrijk in het werk, dus dat houden wij er wel in bij ons werk in de groothandel en in de winkels. Verder zorgen wij ervoor dat wij vandáág afhandelen waar klanten vandáág mee komen. Simpel en direct.’ De jury formuleerde het zo: ‘Transparant prijsbeleid zonder verborgen kortingen, langdurige relaties gebaseerd op eerlijkheid en het perfecte samenspel tussen winkels en groothandel. Dit is klantgerichtheid in optima forma.’
Harry raadt het andere ondernemers aan om ook eens mee te doen aan de Sterkste Schakel: ‘Het is ontzettend gezellig, heel leuk en je kunt trots zijn op jezelf wanneer je het wint.’
Marjolein Lommers, echtgenote van Patrick de Lange van de Lange Houttechniek, verzorgt de marketing en de communicatie voor het bedrijf van haar man. ‘De beste marketing blijft toch mond-tot-mondreclame. Dat is waar ons hele relatienetwerk op draait en waarmee wij onze plek in de markt verdienen.’ Het levert ze mooie, speciale projecten op en van de jury de waardering om de Sterkste Schakel in hun sector – Bouw, Installatie & Techniek (Groot) – te verdienen: ‘De betrokkenheid en passie van het team zijn duidelijk merkbaar. Dit is dan ook de kracht van De Lange Houttechniek en de sleutel van hun succes. De jury waardeert de toewijding van het leidinggevende team.’
Aannemersbedrijf Den Hertog kreeg van de jury de Sterkste Schakel in de sector Bouw, Installatie & Techniek (Middelgroot). Waarom? ‘Omdat,’ schrijft de jury, ‘voor hen de basis van het werk ligt in het goed luisteren naar de wensen van de klant. Zodra deze helder zijn, wordt een succesvolle samenwerking mogelijk gemaakt. Gedurende de bouwfase is er constant overleg over zowel grote als kleine zaken.’ Wim den Hertog is er zelf trots op dat hij klanten altijd aanraadt ook bij een andere aannemer een prijs op te vragen: ‘Bij het laten bouwen van een huis mag emotie niet de hoofdzaak zijn, met een tweede offerte maken wij het weer zakelijk.’ Wim: ‘Wij zijn op een andere manier naar ons bedrijf gaan kijken en hebben beoordeeld of wij overal even scherp op zitten. Wij kennen een aantal toeleveranciers en collega’s die ook met veel passie aan het werk zijn en die verdienen ook wel een nominatie.’
‘Waarschijnlijk het meest beroemde bedrijf van de avond,’ kondigde Bob Heeren aan, ‘Nou ja, onder ADO-bezoekers en automobilisten op de A4.’De samenwerkende neven Anthony Pracht en Martin Hoogervorst van AJF & Hoogervorst verdienen van de jury de Sterkste Schakel in de sector Bouw, Installatie & Techniek (Klein) niet met hun reclame op de mast naast het Prins Clausplein, maar met korte lijntjes, geen misverstanden en meteen bijsturen: ‘Ze staan altijd klaar voor hun klanten, vooral bij spoed zoals lekkages. Persoonlijk contact staat centraal, want bij een project van 4 tot 6 weken bouwen ze een sterke band op met hun opdrachtgevers. (..) Hun DNA: doen wat ze beloven, met passie voor het vak en oog voor de klant. ‘Wij gaan niets veranderen aan ons bedrijf,’ zei Mart Hoogervoorst, ‘want dat wij nu gewonnen hebben bewijst dat wij op de goede weg zijn.’
Zus en broer Annemarie en Guus Kooyman kwamen samen met hun vader Henk de Sterkste Schakel voor de sector Dienstverlening Groot in ontvangst nemen. Henk begon ooit met sloten uitbaggeren en terreinwerk voor boeren in de buurt. Inmiddels verzorgt Kooyman voor aannemers de buitenruimte, van bouwrijp maken, leidingen leggen en bestratingen en verkoopt het vele soorten tuinproducten aan particulieren. Voor de jury is de klantbeleving bij het bedrijf doorslaggevend : ‘Klantbeleving staat centraal bij Kooyman. Het bedrijf biedt transparante communicatie, eerlijk advies en een overzichtelijke keuze. (..) Een uniek duimensysteem helpt klanten om kwaliteitsverschillen beter te begrijpen, waardoor ze sneller beslissingen nemen.
‘Ja, nou zijn wij twee keer tweede geworden: geen Publieksprijs en geen Overall Winnaar’, grapte Guus Kooyman, ‘maar ‘wat een mooie avond. Wij zijn heel blij met onze eigen Sterkste Schakel!’ Zijn zus Annemarie stond ook te stralen. ‘Wij hebben de afgelopen maanden ook de gelegenheid genomen om kritisch naar onszelf te kijken en ook onze klanten gevraagd naar hun mening. Dat heeft ook hele leuke en nuttige reacties opgeleverd.’
De laatste winnaar van de avond werd Marco Schuurman, met zijn bedrijf Eyecatcher. De jury kende hem de That’s Lease penning voor Internationaal Zakendoen toe. Met meer dan 180 patenten hebben ze voor vele landen in de wereld precies de juiste middelen tegen valbeveiliging. ‘Zakendoen met het buitenland,’ zei Marco Schuurman, ‘dwingt je om te innoveren, want overal zijn de regels en de omstandigheden net even anders.’ Dat doen ze goed volgens de jury, en ‘Wat de jury misschien nog wel het meest aansprak, was hun nuchtere, doelgerichte aanpak. In plaats van op te gaan in de massa op grote internationale beurzen, kiest Eyecatcher voor directe actie: in het vliegtuig stappen en rechtstreeks naar de potentiële klant. Marco Schuurman vond de deelname aan het evenement erg leuk: ‘Je zet je bedrijf ermee in de picture en het is leuk om te zien hoe je netwerk erop reageert.’
Grand Hotel Huis ter Duin bood, zoals gebruikelijk, weer precies de juiste mix van feestelijkheid en plechtigheid. Altijd mooi om te zien dat bij ontvangst aan het begin van de avond diverse bezoekers weer gepast zenuwachtig zijn en er achteraf – als de spanning eraf is – nog vrolijk feest wordt gevierd. Met afleiding van tafelgoochelaar Maarten, een casinotafel en black jack, alles onder begeleiding van de muziek van Kees Toets.
Lees meer over de Sterkste Schakel van Rijnland finaleavond 2025 in de speciale WINNAARSEDITIE van Rijnstreek BUSINESS.
Via deze LINK kunt u vanaf maandag 24 maart om 09.00 uur een selectie schitterende finale foto’s downloaden. De foto’s zijn gemaakt door Arjan van der Zwart van Plein10 Creatieve Communicatie.
Alle foto’s kunt u rechtenvrij downloaden en gebruiken voor eigen PR-doeleinden.
Dienstverlening Klein
Kuijpers Technisch Dienstverlener